Jakie korzyści dla biegacza przyniesie współpraca z trenerem?

utworzone przez | | Uncategorized | 0 komentarzy

Czy wiesz jakie korzyści przyniosą biegaczowi treningi siłowe i współpraca z trenerem personalnym? Wiesz dlaczego warto zdecydować się na konsultację z trenerem nawet jeśli biegasz amatorsko?

Bieganie jest jedną z najpopularniejszych, a także na pozór najprostszych aktywności fizycznych. Z mocno powierzchownego punktu widzenia, aby zacząć biegać potrzeba chęci, butów sportowych i sprawności pozwalającej na trucht lub wysiłek polegający na mieszaniu marszu z truchtem. Jako trener personalny i  medyczny często podkreślam, że do biegania warto się dobrze przygotować, czyli zadbać o prawidłową technikę biegu, regenerację oraz dopasowywać trening do poziomu zaawansowania. Oczywiście bieganie to aktywność, którą może uprawiać praktycznie każdy. 

Oto podstawowe korzyści:

1. Doskonalenie techniki ruchu i koordynacji.

Dlaczego technika biegu jest ważna? 

–  Osoby używające prawidłowej techniki biegu są mniej narażone na kontuzje i urazy mięśni i stawów oraz przeciążenia, ponieważ ich ciało porusza się bardziej naturalnie.

– Odpowiednia technika biegu to jedna z podstaw gwarantujących notowanie postępów treningowych oraz przebieganie większej ilości kilometrów.

–  Lepsza technika biegu to większa wydolność, czyli mniejsze zmęczenie i lepsze rezultaty.  

Czy wiesz jak powinna wyglądać prawidłowa technika biegu? Potrafisz określić czy biegasz w sposób poprawny technicznie lub które elementy mógłbyś udoskonalić? 

Jako trener medyczny pracuję z osobami powracającymi do sprawności po urazach, a także tymi, którym podczas ruchu towarzyszył ból. Stąd wiem, jak ważna jest prawidłowa technika poruszania się – wpływa ona na pracę całego organizmu oraz obciążenie mięśni i stawów. Postawa ciała, wykonywana praca oraz tryb życia mogą mieć wpływ na sposób w jaki biegasz nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. 

Zadaniem trenera jest wychwycenie ewentualnych błędów lub elementów, które można poprawić, po to abyś biegał efektywniej. Indywidualnie dopasowana ćwiczenia zwiększające świadomość ciała i ruchu, poprawiające  koordynację oraz doskonalące technikę biegu mogą być krokiem milowym dla Twojego zdrowia, a także rezultatów biegowych.

2. Wzmocnienie mięśni nóg i całego ciała.

Tak jak wspominałem w artykule o zaletach treningu siłowego w bieganiu trening siłowy ma pozytywny wpływ na rezultaty biegowe. Wzmocnienie mięśni i ścięgien to między innymi: zabezpieczenie ciała przed urazami, zwiększenie równowagi i wydolności. Odpowiednio zaplanowany trening siłowy, który będzie uzupełnieniem dla Twoich treningów biegowych może poprawić Twoje rezultaty (w tym prędkość maksymalną, prędkość biegu, wydolność beztlenową), a także zwiększyć sprawność ogólną. Najważniejsze, abyś trenował z planem, wiedząc co chcesz osiągnąć oraz jakie metody będziesz stosować. Dlatego jeśli chcesz mieć sprawne, wszechstronnie rozwinięte ciało, które pozwoli Ci szybko biegać, ale też czerpać radość z ruchu i efektywnie wykonywać czynności życia codziennego to warto zgłosić się do trenera. 

Twój organizm, obowiązki, treningi biegowe oraz historia urazów są mocno indywidualne, dlatego warto je potraktować priorytetowo i dobrać najlepszy możliwy trening spełniający Twoje potrzeby i oczekiwania. Silne mięśnie nóg, tułowia oraz rąk pomocą Ci poprawiać wyniki biegowe, a także wpłyną pozytywnie na Twoją jakość życia. 

3. Pomoc z prewencji, a także leczeniu urazów.

Jak udowodniono w badaniach, jednymi z najczęstszych urazów i bóli na jakie skarżą się biegacze są dolegliwości kolan.  Sprawne nogi to podstawa biegania. Tak jak wspomniałem w punkcie wyżej, im silniejsze są Twoje mięśnie kończyn dolnych, tym bezpieczniejsze są Twoje stawy. Kolejną dolegliwością, na którą skarży się wielu biegaczy jest  ból dolnego odcinka pleców. W leczeniu oraz prewencji tej dolegliwości znakomicie sprawdzają się ćwiczenia siłowe wzmacniające te partie mięśniowe. Bez względu na to, czy przebyłeś już jakieś urazy, czy też nie, nie warto czekać na kontuzję lub męczący ból, aby zacząć pracować nad ich prewencją. Jako trener medyczny współpracuję z biegaczami wracającymi po urazach, ale też tymi, którzy świadomie chcą im zapobiegać poprzez odpowiedni trening.

Podstawą prewencji jest analiza układu ruchu oraz siły mięśni, a także indywidualne dobranie ćwiczeń tak, aby wzmocnić Twoje słabe punkty. Zgodnie z zasadą, że jesteś tak silny i odporny na urazy, jak mocny jest Twój najsłabszy punkt. Często mimo tych samych dolegliwości trzeba dobrać inne sposoby pracy, ponieważ każdy organizm jest inny. Możesz być jednak pewien, że świadomie decydując się na współpracę z trenerem i wykonujesz pierwszy krok w stronę lepszego zabezpieczenia swojego ciała przed kontuzjami. A jak powszechnie wiadomo – lepiej zapobiegać niż leczyć. 

W artykule: https://lukaszjaroszewski.pl/czemu-kolano-boli-podczas-biegania/ możesz znaleźć kilka przykładowych ćwiczeń, które pomagają w radzeniu sobie z bólem kolan. Jednak jeśli zmagasz się z bólem kolan bardzo gorąco zachęcam Cię do kontaktu – pomogę Ci wrócić do sprawności. 

Źródła: